"Gestroomlijnd en snel voor patiënt en huisarts"

"Gestroomlijnd en snel voor patiënt en huisarts"

Eind maart startte Diagnostiek voor U, in samenwerking met de oogartsen van het Catharina Ziekenhuis, met optometrisch onderzoek bij laagcomplexe oogklachten. Hierdoor kunnen patiënten binnen één week terecht bij Diagnostiek voor U. Nu, zes maanden later, was relatiemanager Cobi van Gennep op bezoek bij huisartsenpraktijk Ten Berge om ervaringen van deze praktijk te verzamelen. In onderstaand interview leest u onder andere over de veel kortere wachttijd, die het gemak voor de patiënt vergroot.

Wat zijn jullie ervaringen met optometrisch onderzoek bij Diagnostiek voor U?

Geweldig! En dan bedoel ik het gestroomlijnde proces”, vertelt Huisartsenpraktijk Ten Berge “Wij vragen optometrisch onderzoek aan en de patiënt kan al binnen één week terecht bij de optometrist. In het ziekenhuis (Catharina Ziekenhuis en het Elkerliek Ziekenhuis) duurt dat zo’n 120 werkdagen. Als een patiënt na onderzoek bij Diagnostiek voor U door moet naar de oogarts in het ziekenhuis, dan belt de optometrist zelf de oogarts én de huisarts, omdat die de verwijzing moet maken. In de verwijzing vermeldt de huisarts dat er al onderzoek is gedaan door de optometrist. We maken dan gebruik van de optie ‘Na screening DVU’ Dus het is vooral de snelheid waarmee het gaat, waardoor wij zo enthousiast zijn.”

Zijn er bepaalde voordelen die jullie ervaren aan het optometrisch onderzoek bij Diagnostiek voor U?

"Het voordeel voor ons is dat onze patiënt bij spoed direct naar de oogarts wordt doorverwezen, omdat de optometrist de patiënt al heeft onderzocht. Daarnaast is het ook handig dat de huisarts meestal zelf de behandeling kan uitvoeren."

Welke voordelen ervaren uw patiënten?

Voor de patiënt is het vooral fijn dat de wachttijden zo kort zijn en dat ze daardoor snel duidelijkheid hebben over hun situatie. Een oogaandoening brengt namelijk veel onzekerheid met zich mee. Als huisarts sta je daar niet altijd zo bij stil. Niet alleen de tijd tot aan het onderzoek is kort, maar de patiënt hoeft ook niet lang te wachten in de wachtkamer.

Voor patiënten is het daarnaast prettig dat ze niet naar het ziekenhuis moeten. Ze kunnen aan de Boschdijk in Eindhoven makkelijk parkeren, zijn snel aan de beurt, hoeven niet de weg te zoeken en ook niet ver te lopen.”

Komen de patiënten altijd rechtstreeks bij u of krijgt u ook wel eens patiënten vanuit een opticien?

We zien zeker ook patiënten die door de opticien naar ons worden doorgestuurd. Daar zijn ze geweest voor bijvoorbeeld visusachteruitgang of vermeende staar. Als wij hen dan naar de optometrist verwijzen, weten ze binnen een week waar ze aan toe zijn. Via het ziekenhuis duurt dat minstens een half jaar.”

Is het voor u altijd duidelijk voor welke indicaties u patiënten door kunt sturen?

Ja zeker, de inclusiecriteria staan heel duidelijk in jullie folder en ook op ZorgDomein vermeld.”

De praktijk benadrukt vooral de snelheid en efficiëntie van het proces, dat niet alleen voordelen biedt voor de huisartsen zelf, maar ook een grote geruststelling is voor de patiënten. De nauwe samenwerking tussen huisartsen, optometristen en het Catharina Ziekenhuis zorgt voor een soepele en snelle doorverwijzing, dat een belangrijke bijdrage levert aan de kwaliteit van zorg. Deze positieve ervaringen onderstrepen het succes van het initiatief en de voordelen die het biedt voor zowel zorgverleners als patiënten.