Algemeen
U kunt hiervoor bellen naar onze directe aanvragerslijn: 088 – 21 41 200.
Doorlooptijden beeldvormende en functieonderzoeken
- De uitslagen van alle beeldvormende en functieonderzoeken zijn binnen 3 werkdagen bekend.
Doorlooptijden klinische chemie en medische microbiologie
- De uitslag van klinische chemie is voor routinebepalingen binnen 1 werkdag bekend. De uitslag van laboratoriumonderzoek is binnen 3 werkdagen bekend. Bij speciale bepalingen die niet dagelijks worden uitgevoerd geldt een langere termijn.
- De uitslag van infectieserologie onderzoek is over het algemeen binnen 3 werkdagen bekend. De uitslagen van urinekweken zijn gemiddeld binnen 1-3 werkdagen bekend. De uitslag van fecesonderzoek op parasieten en bacteriën (PCR) is gemiddeld binnen 2 werkdagen bekend.
Doorlooptijden pathologisch onderzoek
- Histologie (weefsel): 5 werkdagen
- Cytologie in urine (cellen): 3 werkdagen
- Cervixcytologie medisch indicatie (zonder HPV) baarmoederhalsuitstrijk: 6 werkdagen
- Cervixcytologie medisch indicatie (met HPV) baarmoederhalsuitstrijk: 8 werkdagen
De doorlooptijden zijn berekend vanaf de datum van registratie op het laboratorium en de datum van het eerste (geprinte) rapport naar de aanvragende zorgverlener. Diagnostiek voor U hanteert onderstaande richtlijnen voor de doorlooptijden van pathologisch onderzoek. We streven ernaar om 90% van de onderzoeken binnen deze doorlooptijden af te ronden.
Uitgebreid overzicht doorlooptijden
- De doorlooptijden van alle testen die we in huis uitvoeren zijn weergegeven in de referentiewaardenlijst.
- De doorlooptijden van de testen die in samenwerking met andere laboratoria uitvoeren vindt u hier.
Deeluitslagen
Zodra álle bepalingen van de aanvraag uitgevoerd zijn en resultaten bekend zijn, wordt de uitslag digitaal verstuurd naar de aanvrager. Het is mogelijk dat deeluitslagen wel al in het cliëntportaal zichtbaar zijn voor de cliënt.
Dit kunt u doorgeven aan de afdeling Markt & Relaties via het contactformulier.
Bestelportaal
Als u klant bij ons wordt, richten wij het bestelportaal voor u in. U ontvangt een e-mailbericht om de eerste keer in te loggen met uw gebruikersnaam en om een wachtwoord aan te maken. Als u al langer klant bent, dan heeft uw praktijk of instelling al een e-mailbericht met inloggegevens ontvangen. Per praktijk of instelling is er slechts één account beschikbaar.
Belangrijk: op dit account komen e-mails binnen, zoals bevestigingen van bestellingen en links om een nieuw wachtwoord aan te maken.
Tip: Leg de URL van het bestelportaal https://bestelportaal.diagnost... als favoriet in uw browser vast.
Per praktijk of instelling is er één account aangemaakt met persoonlijke inloggegevens. Dit is gekoppeld aan één e-mailadres. Een nieuwe contactpersoon aanmelden is niet nodig. Als u bij het inloggen kiest voor wachtwoord vergeten, dan krijg u op dit emailadres een bericht.
Per praktijk is er één account aangemaakt met persoonlijke inloggegevens. Dit is gekoppeld aan één e-mailadres. Als uw praktijk wordt gestopt, sluiten wij uw account af. De nieuwe praktijkhouder kan zelf een eigen account aanvragen.
Nieuwe besteller/gebruiker
Als u klant bij ons wordt, richten wij het bestelportaal voor u in. U ontvangt een e-mailbericht om de eerste keer in te loggen met uw gebruikersnaam en om een wachtwoord aan te maken. Als u al langer klant bent, dan heeft uw praktijk of instelling al een e-mailbericht met inloggegevens ontvangen. Per praktijk of instelling is er slechts één account beschikbaar.
Belangrijk: op dit account komen e-mails binnen, zoals bevestigingen van bestellingen en links om een nieuw wachtwoord aan te maken.
Tip: Leg de URL van het bestelportaal https://bestelportaal.diagnost... als favoriet in uw browser vast.
Per praktijk of instelling is er één account aangemaakt met persoonlijke inloggegevens. Dit is gekoppeld aan één e-mailadres. Een nieuwe contactpersoon aanmelden is niet nodig. Als u bij het inloggen kiest voor wachtwoord vergeten, dan krijg u op dit emailadres een bericht.
Per praktijk is er één account aangemaakt met persoonlijke inloggegevens. Dit is gekoppeld aan één e-mailadres. Als uw praktijk wordt gestopt, sluiten wij uw account af. De nieuwe praktijkhouder kan zelf een eigen account aanvragen.
Inloggen
Als u wel de juiste accountgegevens heeft ingevoerd maar het inloggen lukt niet, kijkt u eerst of u wel een juiste internetbrowser gebruikt. Het bestelportaal werkt niet in Internet Explorer.
Wanneer u een nieuw account nodig heeft kunt u via het contactformulier contact opnemen met de afdeling Relaties of via een e-mail naar relaties@diagnostiekvooru.nl.
Wanneer u wel een account heeft en uw gebruikersnaam wel kent, kunt u klikken op de link bij inloggen op ‘wachtwoord vergeten’. U krijgt dan van ons een link doorgestuurd naar uw e-mailadres waarmee u een nieuw wachtwoord kunt aanmaken. Deze link is 7 dagen geldig. Wilt u uw wachtwoord wijzigen? U kunt in het bestelportaal bij ‘uw account’ rechtsboven klikken op 'wachtwoord wijzigen'.
Voor het bestellen van materialen dient een account worden aangemaakt met persoonlijke inloggegevens. Per praktijk of instelling is er één account beschikbaar. Dit is gekoppeld aan één e-mailadres. Op dat e-mailadres komen e-mails vanuit het bestelportaal bij u binnen, bijvoorbeeld bevestigingen van bestellingen of de e-mail om een nieuw wachtwoord aan te vragen.
Wanneer u geen inloggegevens heeft of wanneer u deze kwijt bent, kunt u contact opnemen met de afdeling Klantrelatie via klantrelatie@diagnostiekvooru.nl of via het contactformulier op de website of in het bestelportaal.
Bestellen oude werkwijze
Nee, het bestelformulier komt te vervallen. Het bestelformulier kunnen wij niet meer verwerken. In het bestelportaal vindt u altijd alle artikelen die voor u van toepassing zijn, en dit overzicht is altijd up-to-date. Ook kunt u hierin uw eerdere bestellingen gemakkelijk terugzien.
Bestelformulieren die wij ontvangen per post of email worden niet meer verwerkt. In het bestelportaal vindt u altijd alle artikelen die voor u van toepassing zijn, en dit overzicht is altijd up-to date. Ook kunt u hierin uw eerdere bestellingen gemakkelijk terugzien.
Bellen voor spoedbestellingen is niet meer mogelijk. Vrijwel alle bestellingen die binnenkomen voor 14.00 uur gaan al dezelfde dag de deur uit. U kunt zelf het snelste uw bestelling plaatsen via het bestelportaal. Als u toch een spoedbestelling wilt doen, dan verzoeken wij u deze bestelling via het bestelportaal te plaatsen, en altijd met ons telefonisch contact op te nemen. Houdt u dan s.v.p. het ordernummer van uw bestelling bij de hand. Het ordernummer staat in het overzicht van uw bestellingen en bij details van de specifieke bestelling.
Bestellen nieuwe werkwijze
De levertijd van uw bestelling is maximaal 3 werkdagen. Mocht een artikel niet bij ons op voorraad zijn dan nemen wij met u contact op om de leverdatum met u af te stemmen.
In de bestelhistorie kunt u zien welke bestellingen afgerond zijn en welke nog niet verwerkt zijn.
U kunt de verkeerde bestelling niet meer corrigeren, de bestelling wordt al in orde gemaakt. Plaats een nieuwe bestelling in het bestelportaal met het juiste afnamemateriaal. Geef de artikelen van de verkeerde bestelling retour aan de chauffeur.
Producten
Met de zoekfunctie (pictogram vergrootglas) kunt u artikelen zoeken. Typ dan een kort woord of deel van het woord want de zoekfunctie zoekt exact op de letter(s). Bijvoorbeeld zak en niet zakjes. Neemt u voor advies contact op met de afdeling Klantrelatie, zij kunnen u goed helpen. U kunt dan als beste gebruik maken van het contactformulier op de website of in het bestelportaal.
Afnamematerialen worden per stuk uitgeleverd en anders staat het bij omschrijving vermeld.
Ja, alle afnamematerialen hebben een houdbaarheidsdatum. Bestel daarom nooit een voorraad die u niet binnen 2 maanden gebruikt.
Bestelling afronden
Dan blijven de door u geselecteerde artikelen in het winkelmandje bewaard en kunt u de bestelling op een ander moment afronden.
Wanneer u specifieke afleverinstructies heeft die structureel zijn, vragen wij u dit door te geven aan de afdeling Klantrelatie via klantrelatie@diagnostiekvooru.nl. U kunt deze instructies niet vermelden bij uw bestelling. Ook is het helaas niet mogelijk om incidentele afleverinstructies door te geven.
Ja, dat kan bij het afronden van uw bestelling. U kunt dit invullen (bijvoorbeeld wanneer u een nummer op uw factuur wilt hebben) in het veld ‘o.v.v. factuurgegevens’.
Levering
De levertijd van uw bestelling is maximaal 3 werkdagen. Mocht een artikel niet bij ons op voorraad zijn, dan nemen wij met u contact op om de leverdatum met u af te stemmen.
De levertijd van uw bestelling is maximaal 3 werkdagen. Mocht een artikel niet bij ons op voorraad zijn, dan nemen wij met u contact op om de leverdatum met u af te stemmen. Bij ‘Bestelhistorie’ ziet u wanneer u uw bestelling(en) gedaan heeft en de status van uw bestelling(en).
Dat kan gebeuren omdat we met meerdere leveranciers werken. Het deel van de bestelling dat bij u geleverd is, staat op de pakbon van uw levering vermeld.
Het overige deel van uw bestelling vindt u op de pakbon onder 'Nog te leveren'. Deze producten worden later alsnog geleverd. U hoeft deze producten niet opnieuw te bestellen.
Administratie
Per praktijk is er één account aangemaakt met persoonlijke inloggegevens. Dit is gekoppeld aan één e-mailadres. Als uw praktijk een nieuwe naam én emailadres krijgt, dan passen wij uw account aan. Stuur hiervoor een e-mail naar klantrelatie@diagnostiekvooru.nl.
Per praktijk of instelling is er één account aangemaakt met persoonlijke inloggegevens. Dit is gekoppeld aan één e-mailadres. Als uw e-mailadres wijzigt, dan passen wij uw account aan. Stuur hiervoor een e-mail naar klantrelatie@diagnostiekvooru.nl.
U ontvangt uw factuur per e-mail zoals u dat normaal gesproken ook ontving, hierin is niets veranderd.
Problemen
U kunt de ‘pijl terug’ in de browser niet gebruiken om terug te gaan naar de vorige pagina, u komt dan in het inlogscherm terecht (met melding dat u nog wel bent ingelogd). Om terug te gaan naar de vorige pagina klikt u op de knop ‘terug’ in het bestelportaal
Nee, op oude browsers zoals Internet Explorer, werkt het portaal niet goed. U kunt het bestelportaal ook gebruiken op mobiel of tablet.
Werkt u met een iMac? Dan kunt u uw producten wel in de winkelwagen plaatsen. De winkelwagen bekijken en de bestelling afronden is momenteel nog niet mogelijk op een iMac. Log in op een PC, mobiele telefoon of tablet, dan kunt u de bestelling via die weg afronden. Wij werken ondertussen aan een oplossing.
Cyberlab
Hiervoor kunt u mailen naar de afdeling Markt & Relaties via klantrelatie@diagnostiekvooru.nl. Uw account wordt gereset, waarna u met uw huidige gegevens weer kunt inloggen.
Neem contact op met de afdeling Markt & Relaties via klantrelatie@diagnostiekvooru.nl. Zij kunnen u verder helpen.
Via Cyberlab kunt u de uitslag direct online inzien. Vraag een account aan voor deze gratis applicatie bij onze afdeling Markt & Relaties via klantrelatie@diagnostiekvooru.nl. Wilt u zonder Cyberlab account een uitslag opvragen? Bel dan naar onze directe aanvragerslijn: 088 - 21 41 200.
LabOnline
LabOnline is een volledig geïntegreerd Laboratorium Informatie Systeem (LIS). Het is bedoeld voor alle aanvragers om patiënten aan te melden voor de chronisch zieken oproepdienst (oproepmonitor).
Lees alles over LabOnline op deze pagina.
Aanvrager / assistente
Account aanvragen bij Diagnostiek voor U, afdeling Klantrelatie. De afdeling Klantrelatie is te bereiken via telefoonnummer 088 - 21 41 291 (op werkdagen van 08.00 uur - 17.00 uur) of per e-mail via klantrelatie@diagnostiekvooru.nl. De afdeling Klantrelatie verstrekt dan een formulier dat door de aanvrager ingevuld en geretourneerd moet worden.
Praktijkondersteuner
- Account aanvragen via de zorggroep waarvoor hij / zij werkzaam is. De zorggroep vraagt een account voor LabOnline voor de praktijkondersteuner aan bij Diagnostiek voor U.
- Indien de praktijkondersteuner niet werkzaam is via een zorggroep dan kan een LabOnline account aangevraagd worden via de huisarts waarvoor hij / zij werkzaam is. De huisarts kan dit dan aanvragen via de afdeling Klantrelatie. De afdeling is te bereiken via telefoonnummer 088 - 21 41 291 (op werkdagen van 08.00 uur – 17.00 uur), of per e-mail via klantrelatie@diagnostiekvooru.nl. De afdeling Klantrelatie verstrekt dan een formulier dat door de aanvrager ingevuld en geretourneerd moet worden.
Heeft u problemen met uw account?
Neem dan contact op met de afdeling Helpdesk Zorgverleners. Deze is te bereiken via telefoonnummer 088 - 21 41 253 (op werkdagen van 08.00 uur - 17.30 uur) of per e-mail via helpdesk.zorgverleners@diagnostiekvooru.nl
Heeft u inhoudelijke vragen over LabOnline?
- Wanneer u als aanvrager / assistente / praktijkondersteuner niet werkzaam bent bij een zorggroep, neemt u dan contact op met de afdeling Helpdesk Zorgverleners; te bereiken via telefoonnummer 088 - 21 41 253 (op werkdagen van 08.00 uur - 17.30 uur), of per mail via helpdesk.zorgverleners@diagnostiekvooru.nl
- Bent u als praktijkondersteuner werkzaam bij een zorggroep? Neem dan contact op met de ambassadeurs van LabOnline van de zorggroep. Indien de ambassadeur niet kan helpen zal de ambassadeur namens u contact opnemen met Diagnostiek voor U, afdeling Helpdesk Zorgverleners of de ambassadeur zal u verzoeken zelf contact op te nemen met de afdeling Helpdesk Zorgverleners.
Optometrisch onderzoek
Een optometrist heeft een vierjarige HBO-opleiding afgerond en kan dan zowel in het ziekenhuis, kliniek of diagnostisch centrum als bij een opticien aan de slag. Bij Diagnostiek voor U werken ervaren klinisch optometristen gedetacheerd vanuit het Catharina Ziekenhuis. Zij voeren bij ons het oogonderzoek uit met de modernste apparatuur. Wanneer een cliënt toch nog naar de oogarts moet gaan weet de oogarts dat er gedegen optometrisch onderzoek heeft plaatsgevonden en kan de behandeling direct starten.
Het tarief dat de cliënt voor optometrisch onderzoek betaalt bij de opticien zal per opticien anders kunnen zijn. Bij Diagnostiek voor U is er altijd een verwijzing van de huisarts nodig en vallen de kosten van het optometrisch onderzoek onder de Zorgverzekeraarswet; de cliënt hoeft dit niet zelf te betalen rekening houdend met het eigen risico.
Wanneer de patiënt via de huisarts wordt doorverwezen, ontvangt de huisarts de uitslag van het optometrisch onderzoek direct via Edifact in zijn eigen systeem. De huisarts houdt de regie. Wanneer er toch een behandeling bij de oogarts in het ziekenhuis nodig is, kan via systeem XDS de rapportage direct gedeeld worden met de oogarts, als de patiënt daarvoor toestemming heeft verleend. In principe hoeft het optometrisch onderzoek niet opnieuw uitgevoerd te worden.
Urinecontrole op drugs en de Ruma marker
Wij kunnen testen op alle soorten actuele drugs. Denk aan amfetamines, barbituraten, benzodiazepinen, cannabis/THC, cocaïne, methadon, opiaten, XTC/MDMA, alcohol (EtOH), GHB en PCP. Veel van de nieuwere drugs zoals ketamine, 3-MMC, 4-MMC, Alfa-PVP (flakka), oxycodon en fentanyl kunnen we ook aantonen. Tenslotte kunnen we testen op de nieuwe psychoactieve stoffen (NPS), ook wel bekend als designerdrugs en synthetische cannabis (spice). Wilt u op een andere drug laten testen, dan kunt u altijd contact opnemen met Diagnostiek voor U.
De eerste ochtendurine is de beste urine om in te leveren. Deze urine bevat de meeste afvalstoffen. Met het lezen van de resultaten van de urine is het belangrijk rekening te houden met de gedachte op welk moment van de dag is deze urine afgenomen.
In de eerste screening worden alleen de drugs gevonden die zijn aangevraagd middels het aanvraagformulier. Bijvoorbeeld opiaten, amfetamines, benzodiazepines. Specifieke stoffen zoals bijvoorbeeld 3-MMC, 4-FA of flakka kunnen worden gemist in de eerste screeningstesten. Bij vermoeden op het gebruik van deze drugs is dus altijd een bevestigingstest nodig. Noteer altijd de naam van de stof op het aanvraagformulier. Het laboratorium draagt zorg voor de juiste test.
ZorgDomein
Als u na de aanvraag op OK drukt, wordt de aanvraag geprint. U kunt vervolgens meerdere keren printen. In het statusoverzicht (op het startscherm in ZorgDomein) worden de aanvragen gedurende 60 dagen bewaard. Hier kunt u de patiëntdocumentatie nogmaals printen.
Nee. Chronisch zieken die al aangemeld zijn bij een zorggroep, kunnen niet via ZorgDomein aangemeld worden voor onderzoek. Gebruik hiervoor de aanvraagformulieren van de betreffende zorggroep. Deze aanvraagformulieren kunt u bestellen bij de afdeling Klantrelatie, telefoonnummer: 088 – 21 41 291 of via e-mail klantrelatie@diagnostiekvooru.nl. Als de cliënt voor een ander onderzoek (losse aanvraag) aangemeld moet worden, kan dit uiteraard wel via ZorgDomein.
ZorgDomein heeft koppelingen met alle (versies van alle) HISsen. Dit zijn Cito, HetHIS, Medicom, MicroHIS, Mira, OmniHis Scipio, OmniHis Studio, PostHis, Promedico ASP, Promedico VDF, TetraHIS, TransHIS, WatertorenHIS en Zorgdossier. Een koppeling met ZorgDomein zorgt ervoor dat de patiëntgegevens automatisch worden ingevuld op het aanvraagformulier. Hierbij is het van belang dat het BSN is ingevoerd in HIS. Als dit niet gebeurd is, kan de koppeling ook niet plaatsvinden. Het is verstandig om het BSN alsnog in te voeren in uw HIS en de aanvraag opnieuw uit te voeren. ZorgDomein koppelt terug welke aanvragen er geplaatst zijn en Diagnostiek voor U koppelt de resultaten terug via Edifact.